Sedar Gaji Kecil, Ini Apa Saya Buat Untuk Beli Rumah Lagi

Ikuti kisah ini sebagai inspirasi:

Bila saya sedar yang gaji saya kecil, apa yang dibuat (untuk pelaburan hartanah) ialah:

1. Joint venture

Buat joint venture dengan kakak untuk beli rumah. Kami kongsi 50-50.

Dokumentasi/ pinjaman / pergi bida (lelong) saya yang urus. Modal setiap seorang keluar RM30k.

2. Buat duit lebih

Saya main kutu dari tahun 2011 dengan kawan pejabat. Saya ambil 2 nama, RM400 sebulan.

Hendak duit lebih saya tolong cuci tandas pejabat setiap hari Sabtu. Kadang-kadang jual suratkhabar lama.

3. Joint Venture gaya lain

Ada juga Joint Venture yang saya buat semua sekali dan funder hanya ambil keuntungan sahaja.

4. EPF

Keluarkan EPF akaun 2, dapatlah dalam RM9200. Masuk lelong 10 peratus deposit RM7200.

Bakinya saya baiki rumah lelong. Bagi sewa dan keuntungan disimpan untuk beli unit lain.

5. Overtime

OT setiap hari sampai pukul 8 malam (masa bujang) untuk dapat duit lebih.

Semua di atas cara saya untuk kumpul deposit dan tambahkan bilangan unit rumah.

Family kaya? Siapa kata? Bapa hanyalah tukang kayu biasa, emak pula tukang cuci sahaja.

Mereka kata

1. Mereka kata: Rumah ini boleh disewakan RM350 untuk 1 rumah, bila saya menang lelong unit ini.

Saya kata: Saya boleh sewakan unit ini 1 rumah RM800 dan lebih. Ya, memang benar sehingga kini penyewa masih lagi menyewa dengan saya walaupun kadarnya jauh lebih tinggi dari apa Mereka Kata.

2. Mereka kata: Gaji bawah RM2000 susah untuk beli rumah.

Saya kata: Masa saya masih lagi bergaji RM700 dan elaun RM120 sudah mula beli rumah dan kereta Kancil.

Gambar di bawah saya cuba untuk jadikan bilik tambahan. Dapatlah lebihan sewa nanti.

Dari fikir apa yang orang kata baik saya usaha dengan unit-unit kecil saya ini. Dapat juga den tambah duit!

Rumah lelong

Saya suka tengok laman web rumah lelong hampir setiap hari. Saya duduk di Gombak jadi bila harga yang dilelong itu murah (sekitar Gombak), saya akan pergi sendiri tengok lokasi rumah.

Saya hanyalah kerani jadi harga yang diburu selalunya bawah RM110k sahaja sebab itu kemampuan setakat ini.

Di luar sana saya tengok banyak betul harga lelong yang menarik. Untuk subsale paling tinggi setakat ini pernah dibeli RM210k sahaja.

Ada juga unit yang saya tengok bawah 30k, 3 bilik pula itu. Kawasan Rawang dan Bukit Beruntung. Kira oklah juga bila disewakan dapatlah juga RM600. Apa lagi Mak-Mak comel sekalian, jomlah rembat 2 ke 3 unit tahun ini.

Duit

Pengurusan kewangan saya yang pertama bermula semasa berumur 9 tahun.

Setiap hari Emak akan bagi duit belanja sekolah RM2 untuk kami berdua (saya dan adik).

RM2 itulah tambang pergi sekolah naik bas, juga duit belanja masa rehat. Waktu rehat adik akan tunggu saya di kantin, tengok apa menu yang sesuai dengan bajet kami hari itu.

Ada juga masanya duit hilang (poket baju sekolah bocor) kami berdua akan jalan kaki dari sekolah (dari Dato’ Keramat ke Taman Keramat).

Emak ketika itu hanya penjual kuih kadang-kadang laku dapatlah lebih. Kalau kurang laku, dapatlah kurang duit belanja sekolah.

Sebab itu sampai sekarang saya sangat berjimat, setiap hari akan tulis perbelanjaan harian.

Senarai perbelanjaan bulanan sudah sedia sebelum gaji masuk lagi. Jimat selagi boleh!

7 Trik Menang Rumah Lelong Yang Tetap Menguntungkan

1. Terokai kawasan baru

Jangan taksub dengan kawasan yang ramai orang suka. Atau kawasan yang sudah terkenal (contoh: kawasan sebelah LRT). Memang ramai orang nak beli di situ. Masa lelong, harga naik melampau sampai kita hanya mampu geleng kepala.

Kita kena berani beli di kawasan yang orang lain masih ragu-ragu. Elak kan dari ‘herd’ mentaliti atau ikut-ikutan. Baru la mudah nak dapat harga reserve.

2. Beli hartanah di kawasan yang kurang panas tapi masih menguntungkan

Tip ini berkait rapat dengan tip #1.

Saya ada seorang rakan yang melabur di kawasan suam-suam kuku di pinggir Selangor. Ketika orang lain sibuk membida rumah flat sehingga naik hampir RM 200k, beliau sibuk membeli rumah lelong atas tanah pada harga sekitar RM 100k dan selalu mendapat harga reserve kerana tiada saingan. Secara purata, rumah yang beliau beli dalah di sekitar 40%-50% di bawah harga pasaran.

Bila beliau tengok orang lain berlawan sampai harga naik melampau, beliau hanya mampu tersenyum.

3. Harga reserve tidak terlalu rendah

Jangan tunggu harga reserve nak cecah 50% bawah harga pasaran baru nak terkial-kial masuk bid. Masa tu dah ramai pembida lain bukak mata. Semua terbeliak. Akhirnya masa lelong, semua pakat lawan sampai naik sehingga harga pasaran.

Saya cadangkan masuk bida pada ketika harga reserve sekitar 20% bawah pasaran. Peluang nak menang pada harga munasabah adalah lebih tinggi.

4. Dapatkan info yang tepat

Bila nak beli rumah lelong, rujukan harga pasaran amat penting. Kena bandingkan harga pasaran dari beberapa sumber (valuer, internet, brickzmy etc) dan ambil harga purata. Tidak terlalu rendah dan tidak terlalu tinggi.

 

Kalau terlalu konservatif (amik harga pasaran terendah dan set limit 40% bawah harga tersebut), memang sampai bila-bilalah asyik buat bank draft dan tebus bank draft.

5. Set expectation yang munasabah

“Aku kalau nak beli lelong, mesti 30% – 40% bawah harga pasaran. Kalau kurang dari tu, aku tak nak.”

Boleh bro kalau nak set target macam tu. Tapi janganlah bida rumah di tengah KL atau tepi LRT.

Dalam mimpi je boleh dapat kot.

6. Dapatkan khidmat ejen lelong yang berpengalaman

Mereka ada banyak info dan pengalaman. Buat kawan dengan mereka. Follow rapat.

Banyak good deal yang mereka tahu dulu sebab mereka ni hari-hari tengok senarai lelong. Yang mana tak logik nak menang murah, unit yang mana ada harapan bagus. Semua di dalam kepala mereka.

7. Jangan putus asa

Pelaburan rumah lelong ni memang tidak boleh lari dari konsep cuba jaya. Kalah sekali tidak bermakna kalah berkali-kali.

Saya sendiri pernah mencuba sehingga 15 kali berturut-turut sebelum berjaya membida sebuah unit apartment 50% bawah harga pasaran. Memang berbaloi-baloi.

gambar sekadar hiasan

sumber foto: google

Sumber:thevocket.com

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *