Kajian Mendapati Orang Yang Makan Sendirian Hidup Lebih Bahagia

Ramai yang mengatakan makan secara bersendirian adalah menyedihkan. Mereka kesunyian dan tidak berteman. Malah, ramai yang tidak ingin menjadi seperti mereka.

Christopher McCandless berkata, “kebahagiaan itu adalah hakiki apabila dikongsi,” tetapi, dia tidak menyentuh berkenaan makanan. Makanan dapat membuatkan kita gembira, serta kita dapat menikmatinya tanpa kehadiran orang lain.

Memakan adalah pengalaman secara individu. Ia adalah sesuatu yang kita cipta sebagai pengalaman sosial cuma ianya secara individu.

Mengapa sering dirasakan mereka yang makan bersendirian adalah perkara yang aneh? Bukankah mereka mempunyai keberanian?

Mereka yang makan bersendirian telah melepasi norma sosial, dan mereka juga bersikap kuat dan yakin.

Bukanlah mereka tidak dapat mencari teman, tetapi mereka tidak memerlukan teman. Mereka dapat menikmati makanan tanpa melihat kepada orang lain. Mereka lebih kuat, lebih berani, dan lebih gembira.

Orang yang makan bersendirian adalah orang yang boleh bersendirian. Mereka belajar untuk membuatkan diri mereka selesa. Malah, mereka tidak perlu mendengar cerita yang sering kali didengari, dan tidak perlu berbual kosong.

Kadangkala, sebuah buku adalah peneman lebih baik. Sebuah buku tidak memberitahu perkara yang anda tidak ingin dengari. Buku yang baik adalah seperti sahabat baik. Buku ada apabila mereka memerlukannya, dan sedia menanti ketika anda perlu bersendirian. Selain itu, buku juga sesuatu yang paling berbaloi dibelanjakan wang ke atasnya.

Ketika bersendirian, mereka akan menjadi lebih peka. Malah, mereka akan lebih terhubung dengan dunia kecil mereka.

Sumber : Nakbebel

 

10 Kegunaan Lain Listerine Yang Korang Tidak Pernah Tahu

 

Tahukah anda Listerine sebenarnya boleh digunakan untuk pelbagai kegunaan lain. Ikuti tulisan Hafiz Tint di bawah untuk 10 kegunaan Listerine yang boleh anda cuba sendiri di rumah.

Listerine adalah antara benda wajib yang akan aku beli dan letakkan di dalam tandas di rumah. Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku sentiasa wangi. Aku ajar anak aku yang berumur 9 tahun untuk amalkan perkara yang sama dan ianya memang bagus untuk gigi anak-anak yang suka sangat makan benda-benda manis.

Selain daripada digunakan untuk berkumur, Listerine juga ada beberapa lagi kegunaan lain yang bagus dan efektif yang korang tak pernah tahu. Mari aku kongsikan 10 cara kegunaan lain Listerine yang boleh korang amalkan.

#1. Hilangkan bau busuk pada ketiak.

Tuangkan sedikit Listerine ke atas bebola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu.

#2. Hilangkan kegatalan akibat gigitan serangga.

Sapukan sedikit Listerine ke kawasan yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ia membantu melegakan kegatalan dan mengelakkan kesan gigitan tadi daripada menjadi lebam. Kalau gatal nak kahwin lain, cara ni tak berkesan.

#3. Membasmi kuman di mangkuk tandas.

Listerine bukan hanya boleh basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di mangkuk tandas korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental mangkuk tandas tadi dengan berus. Kuman mati, mangkuk tandas korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang teruja nak cium mangkuk tandas tu pula nanti, naya.

#4. Membantu hilangkan kelemumur.

Basahkan rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukup rasa ke atasnya. Urut dan usap Listerine tu ke seluruh bahagian rambut hingga terasa kedinginannya. Syoknya. Balut kepala dengan kain tuala selama 20 minit. Selepas itu, bilas kembali rambut korang. Lebih jimat daripada korang bayar treatment for scalp kat salun.

#5. Menghilangkan kutu di bulu haiwan.

Ramai penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu haiwan peliharaan mereka. Boleh campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, boleh juga dicampurkan dengan syampu mandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm bertempiaran lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.

#6. Membersihkan muka yang berjerawat.

Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cuba korang guna Listerine pula. Sapukan sedikit ke seluruh muka setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan mengecut dan hilang. Barulah berbeza rupa kau dengan jalan berturap.

#7. Membasmi kuman di berus gigi.

Korang selalu berus gigi untuk hilangkan kekotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau berus yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendamkan berus gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang boleh gunakan tanpa was-was.

#8. Bersihkan skrin tv atau monitor komputer.

Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas skrin TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala habuk dan kesan cap jari akan hilang sekelip mata. CSI Las Vegas pun takkan berjaya sabitkan korang dengan sebarang kes.

#9. Hilangkan bau busuk di dalam tong sampah.

Jika korang memang malas nak basuh tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutupkan tong tersebut dengan meletakkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.

#10. Melegakan masalah kaki anda.

Tuangkan Listerine ke dalam besen dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendamkan kaki korang selama 30 minit ke dalam besen tersebut. Segala kulat dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sihat. Barulah layak kaki korang tu pakai kasut Adidas NMD.

Ini antara beberapa cara lain penggunaan Listerine. Korang bolehlah cuba. Kalau tak rajin nak cuba, beli jugalah Listerine tu untuk berkumur.

Sumber : HafizGlassTint

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *